Zinvol doelen stellen doe je zo

Zinvol doelen stellen doe je zo

Is het nuttig om doelen te stellen in het leven? En zo ja, wat is dat nut dan? Of is het beter om gewoon met de flow mee te gaan en het leven te nemen zoals het tot je komt?

Het waarom van doelen stellen

Er zijn veel redenen die aannemelijk maken dat doelen stellen behulpzaam voor je kan zijn:

  • Persoonlijk succes
    • Het stellen van doelen zorgt letterlijk voor focus. Bepaalde aspecten in je omgeving zul je sneller waarnemen, vanwege de doelen die daaraan gekoppeld zijn. Je krijgt meer zicht op de kansen die zich aandienen.
    • Wanneer je naar een doel toewerkt, maakt dat je weerbaarder. Je weet waar je voor werkt, en dat geeft je extra kracht en motivatie.
    • Een doel kan fungeren als een zelfvervullende voorspelling. Wanneer je een doel stelt en gelooft dat je het zal behalen, dan ga je steeds meer gedrag vertonen wat je dichter bij dat doel brengt (logisch). De overtuigingen dit kan ik en hier ga ik voor maken in het proces van het bereiken van je doel vaardigheden in je wakker om het doel te bereiken. Anders geformuleerd: words create worlds.
  • Geluk
    • Wanneer we bezig zijn met doelen stellen, kunnen we een doel het middel noemen – en je huidige ervaring het doel. Je stelt doelen voor de toekomst om je ervaring nu te verdiepen; meer kan je niet doen, aangezien je leven slechts bestaat uit dit moment.
    • Het proces van het toewerken naar bepaalde doelen, voorziet het huidige moment van meer geluk (tenzij we leven vanuit een afkeer voor het huidige moment). Het bereiken van een doel verschaft daarentegen slechts een kortstondige piek van geluk.
  • Gezondheid
    • Wanneer je gezondheidsdoelen stelt, voelt dat goed. Je erkent dat je je gezondheid voor een deel zelf kunt beïnvloeden en neemt het heft in handen.

Wat is een ‘goed doel’?

Een goed doel is een doel waar je echt iets aan hebt. Goede doelen kennen de volgende eigenschappen:

  • Ze komen voort uit je persoonlijke interesses en waarden.
  • Je moet het doel niet bereiken; je wil het bereiken.
  • Je hebt het doel uit vrije wil gekozen.
  • Het doel is uitdagend; de kans dat je het behaalt is 50%.
Afbeeldingsresultaat voor meaning pleasure strengths

Uit bovenstaande eigenschappen blijkt dat ‘goede doelen’ zich vaak bevinden in de overlap tussen dat wat je leven betekenis geeft, wat je leuk vindt en waar je goed in bent.

Doelen stellen en het belang van flow

Deze quotes geven aan wat flow is:

My mind isn’t wandering. I am not thinking of something else. I am totally involved in what I am doing. My body feels good. I don’t seem to hear anything. The world seems to be cut off from me. I am less aware of myself and my problems.


…being completely involved in an activity for its own sake. The ego falls away. Time flies. Every action, movement, and thought follows inevitably from the previous one, like playing jazz. Your whole being is involved, and you’re using your skills to the utmost.


…the holistic sensation that people feel when they act with total involvement.

Flow ontstaat wanneer je iets doet puur omdat je het wilt doen; niet vanwege een of ander doel. Het ontstaat wanneer je iets uitdagends doet waar je goed in bent. En flow zorgt er op zijn beurt voor dat je goed presteert, dat je geniet, dat je gemotiveerd bent, dat je creatief bent, dat je je zelfverzekerd voelt – en gelukkig.

Wat heeft flow met doelen stellen te maken? Wanneer je einddoel te moeilijk is, ervaar je nauwelijks flow. Stel dus kleinere korte-termijn doelen, zodat je weet dat je doel haalbaar is. Je bent in staat om dat kleine stapje te volbrengen, en dit brengt je in flow.

Flow gaat over dit moment en doelen gaan ook over dit moment. Doelen inspireren je leven nu – en ze voorzien je leven nu van meer energie.

Doelen stellen en uitstelgedrag

Tot zoverre het idealistische plaatje. In de praktijk weten we dat het vaak lastig is om steady aan een bepaald doel te blijven werken. Deze tips kunnen daarbij helpen:

  • Wacht niet tot je in de juiste stemming bent om te beginnen. Begin gewoon – en na 5 minuten zal je stemming zich aanpassen aan je gedrag. Vervolgens kun je in flow komen.
  • Beloon jezelf. Werk een uur en beloon jezelf daarna op jouw manier. Beschouw je weekend ook als een beloning.
  • Vertel aan mensen wat je doel is. Nu moet je wel!
  • Zoek een partner die samen met jou naar een soortgelijk doel wil toewerken. Nu voel je een extra verantwoordelijkheid om ook daadwerkelijk in actie te komen.
  • Gebruik een to-do lijst. Een to-do lijst, mits goed gebruikt, stimuleert je om in actie te komen.

Formuleer dus doelen die goed passen bij wie je bent en wat je belangrijk vindt. Laat die doelen je leven meer kleur geven; laat die doelen je de noodzakelijke focus geven in een gehaaste wereld waar je elke minuut wel iets zou kunnen doen.

Wat zijn die doelen voor jou? Begin eens met schrijven, reflecteer – en kom zo tot de doelen die je laten glimlachen – elke dag weer.


Dit was een samenvatting van les acht van Harvard’s introductie in de positieve psychologie, met een creatieve draai, dat wel.

DE KOMENDE WEKEN:

Les 1: Introductie

Les 2: Positieve psychologie en de depressie-epidemie 

Les 3: Ben jij gelukkig? 

Les 4: Overtuigingen als zelfvervullende voorspellingen 

Les 5: Optimisme 

Les 6: Focus 

Les 7: Veranderen

Les 8: Doelen stellen (dit artikel)

Les 9: Perfectionisme

Les 10: Mindfulness en meditatie

Les 11: Humor

Les 12: Intieme relaties

Les 13: Zelfvertrouwen

Les 14: Gezond lichaam, gezonde geest

Les 15: Conclusie

Een reactie Verberg reacties

Je zegt dat het stellen van doelen de ervaring van het ‘nu’ dient te verbeteren. Daar ben ik het opzich wel mee eens. Maar het gaat denk ik niet alleen om het ‘nu’: door doelen te stellen vergroot je je leefomgeving – niet in de ruimte, maar in de tijd. Enkel leven/plannen/manouvreren in het ‘nu’ kan best benauwend zijn. Met een doel leef/plan/manouvreer je zowel in het heden als in de toekomst. Alsof het huis waarin je leeft is uitgebreid met een dakterras of wijnkelder. Proost

Reageer...