Drie tips om je doelen werkelijk te behalen

Drie tips om je doelen werkelijk te behalen

In Positief is het nieuwe realistisch kon je lezen dat je overtuigingen veel invloed hebben op je realiteit. Onbewust zijn we namelijk op zoek naar bevestiging van onze overtuigingen en zo sturen ze je aandacht en gedrag. “Wees minstens zo geïnteresseerd in wat er in je omgaat als in wat er buiten je gebeurt. Als je de binnenkant goed krijgt, komt de buitenkant vanzelf goed. De primaire werkelijkheid zit in je, de secundaire werkelijkheid buiten je,” adviseerde Eckhart Tolle. Maar hoe ‘krijg je de binnenkant goed’? Daar gaan we vandaag eens naar kijken. Ik zal laten zien wat de kracht is van een ‘optimistische binnenkant’. 

Faal veel, faal goed

Laten we beginnen met een voorbeeld. Een maandje geleden ben ik begonnen met drummen. Wanneer ik geloof in (de potentie van) mijn muzikale capaciteiten, zal ik de komende maanden en jaren gemotiveerd blijven oefenen. De kans op succes is dan een stuk groter, aangezien ik een lange tijd consistent oefen. Wanneer ik de komende week een oefening tijdens drumles verpest, zal ik dat interpreteren als een leerzame confrontatie met een uitdagende oefening. Wanneer ik niet in mijn eigen kunnen zou geloven, zou ik het ‘falen’ interpreteren als een bevestiging van mijn onvermogen. Mijn drumleraar zou zeggen dat ik de stokken verkeerd vasthield en in plaats van zijn feedback te implementeren, zou ik de volgende dag liever gaan Netflixen. De sleutel tot succes is dus:

Leer te falen of faal te leren

Wees optimistisch over je langetermijndoelen

We zien een optimist in Nederland al gauw als iemand die de wereld door een roze bril bekijkt; een naïeveling. Een optimist kunnen we echter ook zien als iemand die gelooft in zijn eigen kracht. In het geval van langetermijndoelen blijkt optimisme realistisch en effectief. Het ondersteunt je bij het leren van je fouten en over je falen heen te kijken naar je einddoel. Je moet dan wel geloven dat je je kwaliteiten kunt ontwikkelen – dat ze niet volledig aangeboren of fixed zijn – anders zal je je door falen altijd uit het veld laten slaan.

Optimisme geeft je de motivatie om met volharding en passie in beweging te blijven ondanks de continue obstakels en faalmomenten. Optimisme geeft je de moed soms wat engs te doen, puur omdat het je dichter bij de realisatie van je doelen brengt. Waarom is dat belangrijk? Omdat wij als mensen ontzettend genieten van persoonlijke groei. Optimisten hebben continu iets om naar uit te kijken. Ze blijken weerbaarder, gelukkiger en gezonder dan pessimisten.


Hoe word je een optimist?

Tip 1

Onderzoek wat je langetermijndoelen zijn. Kies vooral doelen waar je echt enthousiast over bent, want anders schiet dit zijn doel een beetje voorbij. Wil je een triatlon finishen? Wil je een solo optreden moderne dans doen? Wil je een roman schrijven over je jeugd? Wil je een eigen praktijk oprichten? Wanneer je geen idee hebt, lees dan eens dit artikeltje – het gaat over hoe je kunt achterhalen wat je werkelijk wil. In de praktijk hoeven doelen wat mij betreft overigens niet heel concreet te zijn. Een doel kan ook zijn dat je je goed wil voelen of dat je in het hier en nu wil leven. Sta stil bij wat je wenst voor je toekomst, dan weet je in ieder geval waar je optimistisch over kunt zijn.

Tip 2

Visualiseer. Wanneer je gelooft dat je doel realiteit gaat worden, neemt je motivatie behoorlijk toe. Door het behalen van je doel te visualiseren, versterk je dit proces. Sluit je ogen en voel, ruik, zie en ervaar dat je steeds dichter bij je einddoel komt – bijvoorbeeld wanneer je in bed ligt – totdat je je doel daadwerkelijk behaalt. Het fijne gevoel dat dit teweeg brengt, motiveert je om in beweging te blijven.

Tip 3

Observeer je gedachtes en emoties. Gedachtes spelen een grote rol in ons leven, ook al zijn ze meestal niet waar. Subjectieve gedachtes als “ik heb gefaald; ik word nooit een goede drummer” of “dit succes was puur toeval” leiden tot negatieve emoties, waarna je opgeeft. Het is lastig deze gedachtes en emoties ‘tegen te houden’. Door je negatieve emoties op een positieve wijze te interpreteren, kom je in een opwaartse spiraal terecht. Herinner jezelf aan het feit dat groei altijd mogelijk is. Laat je niet uit het veld slaan! Verleg je focus van je prestaties nu naar het groeiproces waar je je in bevindt.


Het leven heeft veel te bieden, alleen niet op een presenteerblaadje. Ga de uitdaging aan en je zal versteld staan! Je finisht een triatlon en bent onder de indruk van je eigen kracht. Het drummen wordt een tweede natuur en zo vind je een nieuwe manier om jezelf te uiten. Je geeft workshops over voor jou wezenlijke onderwerpen en je merkt dat de deelnemers steeds meer geraakt worden door wat je deelt. Je inspireert je omgeving, je leeft!


Dit was een samenvatting van les vijf van Harvard’s introductie in de positieve psychologie, met een creatieve draai, dat wel.

DE KOMENDE WEKEN:

Les 1: Introductie

Les 2: Positieve psychologie en de depressie-epidemie 

Les 3: Ben jij gelukkig? 

Les 4: Overtuigingen als zelfvervullende voorspellingen 

Les 5: Optimisme (dit artikel)

Les 6: Focus

Les 7: Veranderen

Les 8: Doelen stellen

Les 9: Perfectionisme

Les 10: Mindfulness en meditatie

Les 11: Humor

Les 12: Intieme relaties

Les 13: Zelfvertrouwen

Les 14: Gezond lichaam, gezonde geest

Les 15: Conclusie

Geef je reactie