Hoogsensitief | 10 dikke tips

Hoogsensitief | 10 dikke tips

Leestijd: 3 minuten

Wanneer je gaat rondzwerven op het internet vind je vele duizenden tips om met hoogsensitief zijn om te gaan; van het dansen met kristallen tot het knuffelen van bomen. Ik ben voor jou door de tips heen gaan waden en heb 5 tips geselecteerd die je goed helpen bij het omgaan met hoogsensitiviteit – en 5 tips die je helpen bij het inzetten van hoogsensitiviteit als kracht. Ik voeg uiteraard ook de kennis toe die ik heb opgedaan bij de opleiding ‘coaching bij hoogsensitiviteit’.

5 tips om met hoogsensitiviteit om te gaan

Wanneer je hoogsensitief bent, leef je ‘zonder filter‘. Interne en externe prikkels worden diepgaander en op een bewuster niveau verwerkt. Het emmertje is dan ook sneller vol – en dan volgt het feest van de ‘overprikkeling’. Deze vijf tips zijn erop gericht overprikkeling te voorkomen.

  1. Accepteer dat je hoogsensitief bent. Doe een testje, lees boeken – en accepteer dat dit een onderdeel is van je persoonlijkheid. Het is geen ramp – het is een gegeven. Door je in te lezen zal je herkenning voelen en misschien voel je je dan ook minder alleen. Je hoeft je niet te schamen, je hoeft alleen maar jezelf te zijn. Ga overigens ook na wat hoogsensitiviteit voor jou betekent.
  2. Plan rustmomenten in. Zorg dat je regelmatig in een prikkelarme omgeving bent. Ga bijvoorbeeld naar de wc en sluit je ogen. Of ga een blokje om zonder op je mobiel te kijken. In het weekend kun je een wandeling maken door het bos. Zet in de auto de radio uit, of ga ’s middags op een vrije dag een half uurtje slapen. Rust- en herstelmomenten zijn ‘van levensbelang’. Waar het om gaat is dat je je brein op zo’n moment niet voedt met meer prikkels, maar de ruimte geeft om alle voorgaande prikkels te verwerken. Laat je gedachtes de vrije loop. Maak hier een gewoonte van en doe het preventief!
  3. Laat perfectionisme een toontje lager zingen. Veel hsp’ers zijn perfectionisten. Ze zijn in staat om elk klein detail op te merken en vervolgens te bekritiseren. Ook is er vaak sprake van een verhoogde angst voor afwijzing. Het leidt al snel tot een vorm van perfectionisme die niet helpend is. Lees hier hoe je om kunt gaan met een belemmerende vorm van perfectionisme.
  4. Leer nee zeggen. Veel hsp’ers vinden het moeilijk om hun grenzen te bewaken. Toch is het erg belangrijk om te leven vanuit jezelf en dat te doen wat bij je past. Je mag écht nee zeggen – ook zonder er een duidelijke reden bij te vermelden. Er is één iemand die echt voor jou zorgt en dat ben jij. Wanneer je meer voor jezelf gaat kiezen, zal je misschien ervaren dat je een prettiger relatie ‘met jezelf’ opbouwt. Wees gezond egoïstisch!
  5. Luister naar je lichaam. Je lichaam praat elke seconde met je. Het geeft aan wanneer het te veel is, of wanneer je je houding kunt veranderen. Leer ‘preventief’ te luisteren door bij kleinere signalen al je gedrag aan te passen. Wanneer je overprikkeld bent – al is het maar een klein beetje – dan voel je dat voornamelijk via je lichaam. Leer hem kennen!

5 tips om hoogsensitiviteit te ervaren als kracht

  1. Tel je zegeningen. Mensen zijn geneigd om hun aandacht te richten op wat er niet goed gaat. Je kunt deze gewoonte ombuigen door je elke dag af te vragen waar je dankbaar voor bent. Dit kan ook specifiek over je hoogsensitiviteit gaan. Voel een intense dankbaarheid voor je hobby’s, familie, vrienden, de natuur, de zomer – wat dan ook.
  2. Stort je op een creatieve hobby. Hoogsensitieve mensen zijn creatieve mensen. Misschien is jouw creativiteit nog geblokkeerd, maar ga toch onderzoeken hoe jij je creatief kunt uiten. Dat is meteen een mooie gelegenheid om je perfectionisme een beetje los te laten. Waar voel je je toe aangetrokken? Schrijven, schilderen, boetseren, dansen, muziek maken, zingen?
  3. Focus. Onderzoek waar het voor jou in het leven werkelijk om draait en creëer vervolgens een simpel leven waarin voldoende ruimte is voor die dingen. Wil je hier mee aan de slag, lees dan eens de artikelen over zingeving, minimalisme en ikigai! Zorg rondom jouw levensdoelen voor rust, reinheid en regelmaat 😉
  4. Streel je zintuigen. Als hsp’er word je (waarschijnlijk) extra gevoed door ‘het schone en het wonderlijke’ in de wereld. De kunsten, muziek, dans, lekker eten, aanrakingen, geuren – je kunt ervan genieten. Onderzoek hoe je je zintuigen het liefst streelt. Brand je vanavond een stokje wierook?
  5. Geniet van je kwaliteiten. Als hsp’er kun je waarschijnlijk goed luisteren, je denkt diep na en je bent zorgzaam en toegewijd. Je kunt deze kwaliteiten de ruimte geven in contact met anderen. Je hebt iets te bieden en het voelt goed om dat bewust te ervaren en te delen.

Hoogsensitief zijn daagt je uit om je uniekheid te leven!

Ik hoop dat je als hoogsensitief persoon iets kunt met deze tien tips. Welke tip ga jij vandaag toepassen?

Reageer...