Minimalisme – de weg naar meer geluk en betekenis

Minimalisme – de weg naar meer geluk en betekenis

Ben je echt gelukkig?

De prestatie- en consumptiemaatschappij dwingt ons tot meer: meer sociale media, meer werken, meer vakanties, meer spullen, meer informatie. Dat ‘meer’ zou voor meer geluk moeten zorgen; het zorgt echter vooral voor het hebben van veel spullen en weinig tijd. Er groeit een gebrek aan ruimte en tijd voor de ervaringen die werkelijk van betekenis zijn.

Minimalisme is een middel om je van de overbodigheden in je leven te bevrijden, je op het wezenlijke te richten, en geluk, voldoening en vrijheid in je leven te ervaren. Hoe werkt dat?

Allereerst een nuancering: de druk die we ervaren, leggen we ons grotendeels zelf op. We bewegen mee met het dominante verhaal. Je kunt echter altijd opnieuw kiezen wie je wilt zijn. Je kunt ruimte maken voor waar het werkelijk om draait:

  1. Gezondheid
  2. Relaties
  3. Bezieling
  4. Groei
  5. Betrokkenheid

Deze vijf pijlers voorzien je leven van betekenis en als bijproduct ook van geluk. Hoezo!? Visualiseer eens dat dit verhaaltje over jou gaat en vraag je af of je je gelukkig zou voelen:

Je hebt je nooit fitter en gezonder gevoeld (1), je hebt degene gevonden met wie je je leven wilt delen, je weet je omringd met mensen met wie je een betekenisvolle relatie hebt (2), je hebt al je schulden afbetaald, je woont in je droomhuis, je hebt ontdekt waar je hart ligt en hebt van deze passie je levensvervulling gemaakt (3), elke dag biedt voldoende uitdaging om je te blijven ontwikkelen (4) en je bent maatschappelijk betrokken (5). 

Als je inderdaad denkt dat je je in deze situatie gelukkig zou voelen, dan kan je je vinden in de vijf pijlers. Zo niet – bouw hier dan vooral kritisch op voort. Zelf wil ik toevoegen dat we de pijlers het beste dynamisch kunnen beschouwen als ervaringen en niet statisch als prestaties.

Stap 1: de obstakels in kaart brengen

Om ruimte te maken voor deze ervaringen, begin je simpelweg met het noteren van alle ‘ankers‘ die maken dat je nu geen tijd of ruimte hebt: ongezonde relaties, hoge maandelijkse hypotheeklasten, je carrière (?) – kortom: zaken waar je veel tijd aan kwijt bent, maar die je weinig opleveren. Vervolgens ga je je ontdoen van deze ankers; bijvoorbeeld door alle spullen te verkopen waar je eigenlijk geen plezier aan beleeft (je kunt zelfs je huis verkopen en verhuizen naar een tiny house), en het geld te gebruiken om je schulden af te betalen. We zijn niet onze spullen en loslaten werkt bevrijdend.

Stap 2: zorgen voor meer betekenis

De ruimte en tijd die steeds meer vrijkomt, kun je invullen met betekenisvolle ervaringen. In het kort nog eens de vijf pijlers:

Gezondheid

Hier gaat het ten eerste om wat je eet. Bij voorkeur eet je voedsel dat niet of nauwelijks bewerkt is. Je eet weinig suiker, brood en pasta, en je drinkt veel water. Je eet weinig zuivelproducten en vlees en je drinkt ‘veel’ groene smoothies, groente, peulvruchten, vis en fruit (niet te veel fruit). Zoek wat betreft lichamelijke beweging vooral naar iets waar je plezier aan beleeft. Tot slot wijzen veel onderzoeken erop dat je elke nacht gemiddeld tussen de acht en tien uur zou moeten slapen. Je lichaam is je kostbaarste bezit en gezond zijn voelt geweldig, vandaar deze eerste pijler.

Relaties

Kijk eens naar je relaties, van de meest intieme relaties tot relaties met verre kennissen. Welke relaties geven je voldoening, welke wil je verder ontwikkelen en welke zou je liever afbouwen omdat ze niet voldoen aan wat jij zoekt in een relatie? Probeer als basis in al je relaties eerlijk te zijn; dit is een bron van kracht en een prikkel tot eenvoud. Je hoeft dan alleen nog maar jezelf te zijn. Om je relaties te verbeteren, kun je oefenen in aandacht. Laat je niet afleiden door smartphone of tv en probeer echt te genieten van de aanwezigheid van je dierbare.

Bezieling 

Werk speelt momenteel een grote rol in hoe mensen naar elkaar kijken. De realiteit is echter dat je identiteit vorm krijgt door hoe jij je leven leidt en niet (slechts) door hoe je je geld verdient. Wanneer jij je passies (dat wat je met plezier elke dag kan doen en waar je je in kan verliezen) in de praktijk brengt (betaald of onbetaald), maakt dat je tot wie je bent. Er zijn vier belangrijke obstakels die ons ervan weerhouden onze passies in de praktijk te brengen: identiteit (wie ben ik eigenlijk buiten mijn huidige werk?), status (doe ik er nog toe zonder mijn huidige werk?), zekerheid en geld (oplossing: veel spullen verkopen, minimaliseren). Door goed te kijken naar deze obstakels, zal het makkelijker worden van je passie je levensvervulling te maken, als dat nog niet het geval is.

Groei

Persoonlijke groei is eigenlijk een proces van kleine stapjes. Telkens leg je de lat iets hoger en bouw je op eerdere succesjes. Het gaat hier niet om het groeien naar perfectie, maar om het groeien als mens op een voor jou betekenisvolle manier. Dat geeft veel voldoening.

Betrokkenheid

Wanneer je je niet voor anderen inzet, zal je leven leeg aanvoelen. Je kunt (op kleine of grote schaal) waarde toevoegen in de vorm van vrijwilligerswerk, als werknemer, als vriend of familielid, of met een eigen bedrijf. Net als veel van bovengenoemde activiteiten (groente eten, sporten, iets creatiefs doen, jezelf uitdagingen stellen) is dit misschien niet iets waar je zin in hebt, maar dit zijn juist de activiteiten die je leven van betekenis (en geluk) voorzien. De truc is om je telkens af te vragen ‘Hoe maak ik het leuker?‘. Zo ga je steeds makkelijker de dingen doen die echt goed voor je zijn, maar waar je geen zin in hebt.

Heeft deze filosofie je geprikkeld en wil je het in de praktijk brengen? Hier vind je een 21-dagen programma (in ’t Engels).


Bij het schrijven van dit blog heb ik me voornamelijk laten inspireren door het boek Minimalisme – leef een betekenisvol leven en de bijbehorende Netflix-documentaire Minimalism.

2 reacties Verberg reacties

Hoi Jos,

Wat een leuk en inspirerend artikel.
Vind het erg mooi en helpend hoe je het samenvat.
Duidelijk en toepasbaar!

Dank je wel!

Laura

Geef je reactie