Online cursus Stap voor stap Stressvrij

Opbouw van de training en tips voor succes

Welkom bij deze onlinetraining! Waarschijnlijk heb je deze training aangeschaft omdat je last hebt van stress of vermoeidheidJe bent hier aan het goede adres.  

Eigenlijk geen tijd of energie? 

Laten we voordat we beginnen meteen de olifant in de kamer bespreken: 

  1. Je hebt misschien geen of weinig tijd voor deze training. 
  2. Je hebt eigenlijk te weinig energie voor deze training.  

Is dit bij jou het geval? Voel je je gehaast of moe? Voor beide wil ik meteen wat tips geven, die je kunnen helpen: 

  1. Kun je iets kleins schrappen, zoals ‘s avonds naar Netflix kijken, om een lesje van deze training te bekijken of beluisteren? Het doel van deze training is dat jij je beter gaat voelen, dus dat is het zeker waard.  
  2. Daarnaast raad ik je aan gewoon de lessen te bekijken of beluisteren die voor jou relevant zijn. Vraag jezelf af hoe jij kunt groeien en wat jij nu nodig hebt. Je kunt de lessen ook beluisteren terwijl je iets anders aan het doen bent, of met je ogen dicht, terwijl je aan het rusten bent. 
  3. Zie deze training als een vorm van zelfzorg en ontspanning. Het is een bron van goede ideeën om meer energie te krijgen en beter met stress om te gaan. Doe wat je kunt, bijvoorbeeld twintig minuutjes op een zondagmiddag. 

Laat deze training je kortom vooral geen extra stress bezorgen!  

blaz erzetic CnTiAl1fpRU unsplash 1

Opbouw van de training 

Met deze training kun je direct beginnen met je herstel van vermoeidheid en stress. Want laten we divooropstellen: het is goed mogelijk om te herstellen van een periode van te veel stress! Eigenlijk is het goed nieuws dat je lichaam nu aangeeft dat het tijd is voor rust; je lichaam wijst de weg. 

Om te herstellen van overbelasting, maar ook om beter om te leren gaan met stress, doorlopen we samen vier bewezen stappen:  

  1. Acceptatie: leren accepteren hoe het nu is, zodat je kunt veranderen. 
  2. Stabilisatie: herstellen van chronische stress. 
  3. Activatie: weer meer gaan doen en oefenen met nieuw gedrag. 
  4. Integratie: leven in echte vrijheid.  

Fasenplan

Dit zijn de stappen van het Liberi Fasenplan, op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Bij Liberi werken psychologen, psychomotorisch therapeuten, maatschappelijker werkers, verpleegkundigen en burn-out coaches samen om Nederland te ontstressen. Dit model vormt de basis van hun aanpak, en wij gaan die aanpak de komende weken volgen. 

Tips voor goede resultaten 

Met deze tips zul je extra veel van de onlinetraining kunnen leren: 

  1. Doe het rustig aan. Neem meerdere weken of zelfs maanden de tijd om de training te doorlopen en ga echt aan de slag met de adviezen. Sla deze dus op als favoriet in je werkbalk, zodat je er steeds makkelijk naar terug kunt.  
  2. Ga pas naar een volgende les wanneer je iets met de vorige les gedaan hebt; wanneer je deze hebt ervaren en geïntegreerd in je dagelijks leven.  
  3. Wees lief voor jezelf. Als je geen zin hebt om iets te lezen, sla het dan over. Kijk wat werkt voor jou.  
  4. Luister naar je lichaam en gevoel. Het gaat er niet om dat je alle adviezen begrijpt, waar het om gaat is dat jij tot rust kunt komen.  
  5. Kijk ook of je kunt genieten van deze tijd voor jezelf. Jij bent het waard en deze lastige periode kan ook een periode van persoonlijke groei betekenen. Ik ben er om je hierin te begeleiden.  
  6. Besef dat er geen magische Quick Fix bestaat voor stressklachten. Het heeft dan ook geen zin de onlinetraining in een dag uit te lezen of luisteren, op zoek naar die Quick Fix. Dat zorgt juist voor meer spanning. Kleine stapjes en geduld geven vaak het beste resultaat.  

nathan dumlao cspncX4cUnQ unsplash 1

De eerste module: wat is stress? 

Voordat je met je herstel en de vier stappen aan de slag gaat, kun je naar module 1 kijken. We kunnen ons namelijk goed voorstellen dat je je afvraagt wat er eigenlijk met je aan de hand is. We leggen kort uit wat stress is en welke klachten daarbij horen. Hopelijk kun je je hierin herkennen en voel je wat meer vertrouwen nu je weet wat er aan de hand is. Heb je daar geen zin in? Sla module 1 dan over en begin meteen aan je herstel in module 2.   

Tot slot: maak de training persoonlijk 

Voordat je begint willen we benadrukken dat 1-op-1 coaching een uitermate effectieve manier van herstel is; een coach kan je namelijk motiveren, inspireren, uitdagen en steunen. Hij of zij ziet jouw blinde vlekken en sluit aan bij jouw ervaring en zal altijd een begeleiding op maat bieden. Deze onlinetraining is bedoeld als laagdrempelige, betaalbare vorm van ondersteuning en in die zin geen maatwerk. Met een e-learning zijn niet alle complexe problemen oplosbaar. Deze module is dan ook geen vervanging voor professionele hulp wanneer je last hebt van een zware burn-out 

We hebben al onze ervaring in de training verwerkt, ook onze persoonlijke ervaring van het hebben van een burn-out; we weten hoe zwaar dat kan zijn! We hebben er alles aan gedaan de onlinetraining zo effectief mogelijk op te bouwen. Als persoonlijke begeleiding voor jou nodig is, overweeg dan om een burn-out coach in te schakelen.   

Dan nu veel plezier met Module 1: Heb ik stress?