Online cursus Stap voor stap Stressvrij

Inleiding module 2

Deze tweede Module gaat over acceptatie. Want pas wanneer je bereid bent te erkennen hoe het nu is, kun je er op een gezonde manier op reageren.  

We willen je eerst iets vragen. Om het volgen van deze training persoonlijk te maken, is het goed om af en toe met pen en papier wat van onze vragen te beantwoorden. In dit pdf hebben we alle persoonlijke vragen van deze training onder elkaar gezet. Je kunt deze uitprinten en in een eigen aantekeningenboekje je antwoorden opschrijven. Je hoeft de pdf niet te printen, je kunt ook meteen je antwoorden ergens noteren.  

Persoonlijke vraag 2.1Wat wil je na het voltooien van deze onlinetraining bereikt hebbenStel je maar voor dat alles mogelijk is. Hoe ziet jouw leven er over een paar maanden uit? Hoe voel je je?  

Heb je iets opgeschreven? Daar gaan we voor! Laten we in kleine stapjes naar jouw doel gaan wandelen, geduldig en vol vertrouwen. Blijf geloven in jouw einddoel.  

priscilla du preez etzeCeDY t8 unsplash 1

Je herstelproces is niet volledig te controleren, dus wat niet lukt, kunnen we het beste proberen te accepteren. Het is wat het is. Je leven is nu misschien niet zoals je het zou willen, maar het enige wat je kunt doen is nu goed voor jezelf zorgen.  

Franciscus van Assisisprak ooit de woorden: “Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen, geef me de wijsheid om te accepterenwat ik niet kan veranderen en geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien”. Dat is de uitdaging. Kun jij accepteren dat je nu niet bent waar je eigenlijk wilde zijn?  

Dit YouTubefilmpje van 1 minuut gaat daarover: 

Wanneer je kunt accepteren hoe het nu met je is, en tegelijk bereid bent om kleine stapjes te gaan zetten naar herstel, dan ben je goed bezig!  

De vier lessen hierna helpen je hierbij. Ze gaan over bewustwording, erkenning, veranderbereidheid en zelfcompassie: 4 belangrijke pijlers die zorgen voor rust 

Focus voor de komende dagen: Visualiseer jouw einddoel, zoals je dat tijdens deze les beschreef. Dat beeld kan jou de komende weken en maanden motiveren om nu goed voor jezelf te zorgen en te accepteren dat je leven nu even anders is dan je zou willen.  

Wanneer je het gevoel hebt dat je er klaar voor bent, begin dan met les 1: bewustwording van hoe het nu met je is.