5 tips voor een krachtig ochtendritueel

5 tips voor een krachtig ochtendritueel

Leestijd: 3 minuten

Beroemdheden als Oprah, Obama, Tony Robbins en vele andere hebben in menig interview verteld over de kracht van hun ‘ochtendritueel’. Dit is een proactieve start van je dag waarin je eerst voor jezelf zorgt. Zo kom je in een positieve, krachtige staat waar je de hele dag profijt van zult hebben. Je wordt wat je elke dag doet, dus het is belangrijk dat je stilstaat bij hoe je elke dag begint. 

Laten we eerst inspiratie opdoen bij een aantal beroemdheden die goed om wisten of weten te gaan met drukte.

Tony Robbins

Wanneer Tony opstaat, springt hij in een warm bad en dan in een koud bad. Dit zou jij onder de douche kunnen doen. Je wordt er snel wakker van en je traint meteen je wilskracht. Daarna mediteert hij, bestaande uit dankbaarheid voelen voor wat er is en visualiseren wat voor dag hij wil.

Barack Obama

Toen hij president was, startte Obama zijn ochtendritueel met een work-out van 45 minuten – maar liefst twee uur voor zijn eerste afspraak. Daarna ontbeet hij gezond, zonder koffie. Hij las geen kranten gedurende zijn ochtendritueel om zo negatieve kritiek te vermijden.

Steve Jobs (1955-2011)

Elke dag keek Jobs in de spiegel en vroeg zichzelf: als dit de laatste dag van mijn leven zou zijn, zou ik dan gaan doen wat ik vandaag ga doen? Als het antwoord meerdere dagen achter elkaar ‘nee’ is, dan is het tijd voor verandering, aldus Jobs.

Mark Zuckerberg

Mister Facebook trekt elke dag hetzelfde (schone) t-shirt aan. Volgens hem moeten we elke dag zo veel keuzes maken, dat we uitgeput raken. Dit is al een keuze minder!

Bill Gates

Bill begint zijn dag met maar liefst een uur op de loopband. Hij kijkt tijdens ’t lopen wel naar een informatief programma, want ja, ’t blijft Bill.


Welke gewoontes zien we vaak terugkomen? Zeer vroeg opstaan (4.30 a.m.), lichamelijke beweging, meditatie (met een visualisatie van de dag of het voelen van dankbaarheid), positieve vragen stellen als ‘wat wil ik vandaag voor goeds doen?’ of ‘wat wil ik bereiken?’. Zeer drukke mensen geven aan dat deze gewoontes ze de noodzakelijke energie geven om te genieten van de dag.

5 tips voor een krachtig ochtendritueel

Dan nu de vijf tips. Het is aan jou om je routine zo vorm te geven dat je ervan geniet en het wil blijven doen! Zoals Zuckerberg al zei, het geeft rust wanneer je weinig keuzes hoeft te maken; gewoon doen!

Tip 1: implementeer meditatie

Ik start mijn dag met een loopmeditatie, omdat ik mijn lichaam wil activeren. Focus op je ademhaling en zet je zintuigen ‘open’. Blijf in het moment en zeg (in stilte): ‘mijn leven bevindt zich nu op het stukje dat ik heen en weer loop in deze kamer en niets meer dan dat’. Alle gedachtes die opkomen zijn irrelevant en parkeer je voor later, nu gaat het 100% om jouw loopmeditatie heen-en-terug-heen-en-terug. Gebruik de app Insight Timer om een timer in te stellen met start en eind gong.

Tip 2: implementeer lichamelijke beweging

Denk bijvoorbeeld aan yoga (tien minuutjes via YouTube), push-ups, pull-ups, hardlopen (of wandelen), fietsen etc. Waar krijg jij energie van?

Tip 3: implementeer een dankbaarheidsoefening 

Schrijf bijvoorbeeld drie dingen op waar je dankbaar voor bent en voel die dankbaarheid.

Tip 4: implementeer hydratatie

Drink een halve liter tot een liter water wanneer je net uit bed komt. De gezondheidsvoordelen zijn bewezen!

Tip 5: implementeer een voor jou cruciale vraag

Vraag jezelf elke dag ‘hoe ga ik vandaag andere mensen helpen?’ of ‘hoe kan ik mijn toekomstige zelf vandaag blij maken?’ of ‘als vandaag de laatste dag van mijn leven was, wat zou ik dan willen doen?’. Schrijf de vraag op en hang ‘m op een handige plek.


Je ochtendritueel kan er op basis van bovenstaande tips zo uit zien:

  1. Wekker (om dit ochtendritueel mogelijk te maken, wen je eraan om wat eerder naar bed te gaan)
  2. Veel water drinken (0,5-1 Liter). 2 minuten
  3. Loopmeditatie met aan het einde een dankbaarheidsoefening of een visualisatie van je dag. 15 minuten
  4. Een kracht- en stretchroutine van tien-twintig minuten, bijvoorbeeld een leuke van YouTube. 15 minuten
  5. Een warme douche met aan ’t einde een koude douche, niet te vergeten 😉 10 minuten
  6. Een gezond ontbijt. 20 minuten
  7. Het stellen van je cruciale vraag tijdens ’t ontbijt: “als vandaag de laatste dag van mijn leven is, wat zou ik dan doen?”
  8. Mobieltje aan
  9. Starten met een voor jou belangrijke, maar niet per se urgente taak

totaal: 62 minuten (krap gerekend)

Nu kan je met volle energie beginnen aan de belangrijkste activiteit van je dag; de niet-urgente maar belangrijke zaken. Heb jij vanuit je eigen ervaringen met ochtenden nog aanvullingen of tips, deel ze hieronder!

Klaar om je eigen ochtendritueel te ontwikkelen? Lees hier hoe je van start gaat.

2 reacties Verberg reacties

Mooi stuk Jos! Leuke intro ook met die beroemdheden die je erbij pakt ? Wat bij mij helpt, is ook daadwerkelijk in de avond al mijn yogamat met erop m’n meditatiebankje klaarleggen naast mijn bed. Dan kan ik er letterlijk niet omheen (wat er ook voor resulteert dat ik middernacht soms bijna mijn nek breek als ik even een raampje verder openzet, maar dat is bijzaak ?). En inderdaad pas telefoon erbij als alles van je ochtendritueel doorlopen is ?? Ben benieuwd naar wat je nog meer de wereld in gaat schrijven, succes! ?✨

Reageer...