Bewegen op de werkvloer – tips

Bewegen op de werkvloer – tips

Tegenwoordig werken veel mensen als ‘kenniswerker’. Ze zitten of staan vele uren per dag achter hun laptop en hun brein werkt op volle toeren. Om de balans te bewaren is het verstandig deze psychologische inspanning af te wisselen met wat fysieke beweging, oftewel: uit je hoofd en in je lijf. Fysieke activiteit maakt je productiever en creatiever; het vergroot je zelfvertrouwen, verlaagt je stressniveau en verbetert je humeur. Met een goede balans tussen hoofd en lijf verklein je de kans op een burn-out. Maar hoe pak je dat aan – bewegen op de werkvloer?

1. Je lange pauze (56-60 min)

In het vorige blog stelde ik een lange lunchpauze van bijna een uur voor. Hoe kun je fysieke beweging implementeren in deze pauze?

De lunchwandeling

Je lange pauze kun je gebruiken om een stuk te wandelen. Eet je brood en fruit simpelweg al lopend op!

Hardlopen

Bij sommige banen is het mogelijk in de pauze hard te lopen (met wat collega’s). Daarna kun je een douche nemen en je lunch nuttigen. Na deze pauze kan je met veel nieuwe energie weer aan de slag.

Office yoga 😉

Als je een pauze neemt van een uur, heb je naast het eten nog wel een kwartiertje de tijd voor yoga. Het doen van deze oefeningen is meteen een goede oefening in doen wat voor jou belangrijk is zonder je daarvoor te schamen. Als collega’s over je oordelen, zegt dat meer over hen dan over jou! Voor je eigen geruststelling kun je wel even overleggen met je leidinggevende. Hieronder een aantal YouTube filmpjes die je zou kunnen volgen, de eerste twee op een stoel, de laatste twee met een yogamatje. Je kunt ze een paar keer thuis doen, waarna je ze kunt volgen zonder audio en zonder je collega’s al te veel af te leiden.

Ik geef het toe: het is gewaagd om een yogamatje mee te nemen naar werk, om daar een van de laatste twee routines te doen. Voel aan wat je wel en niet kunt maken. Wat mij betreft moet het gewoon kunnen, mits je een handige plek uitzoekt.

2. Je korte pauze (8 min)

In het vorige blog stelde ik na elke 40 minuten werk een korte pauze van 8 minuten voor. Tijdens deze pauze kun je natuurlijk ook bewegen. Net als tijdens je lange pauze kan je ervoor kiezen wat office yoga te doen.

Office Yoga 😉

Je hebt maar 8 minuutjes, dus maak een bladwijzer van een filmpje dat je graag volgt. Deze sessies zijn zo kort dat je ze na een tijdje waarschijnlijk ook zelf, zonder filmpje, kunt doorlopen.

Ga naar de wc op een andere verdieping en neem de trap

Een makkelijke manier om wat extra te bewegen tijdens je korte pauze, is het beklimmen van een aantal trappen. Zwaai met je armen en adem lekker diep in.

3. Tot slot: ga spelen! 

Voetballen in ’t park; tafeltennissen op kantoor; een balletje overgooien – spelen is de ultieme vorm van ontspanning. Tijdens het spelen ga je uit je hoofd en kom je in je lichaam. Je lacht, je beweegt en je ontspant. Probeer je pauzes speels te maken – dat is de belangrijkste tip!

Je zal verstelt staan hoeveel energie je aan het einde van je dag nog over hebt. Het is simpel: doorwerken wanneer je lichaam en geest eigenlijk behoefte hebben aan een pauze is slopend.

Heb je zelf nog vragen of tips? Deel ze dan hieronder.


Waarom pauzes nemen onder werktijd zo belangrijk is
Zo neem je effectief pauze
Bewegen op de werkvloer – tips {dit artikel}

Reageer...