Hoogsensitief? Doe minder en rust meer

Hoogsensitief? Doe minder en rust meer

Leestijd: 2 minuten

Hoogsensitieve personen zitten vaak vast in een vicieuze cirkel van levenslust afgewisseld met oververmoeidheid. Je zou het liefst elke avond wat leuks gaan doen: naar een theatervoorstelling op maandag, dinsdag met vrienden eten, woensdag een fitness-groepsles, donderdag een biertje doen met je broer, vrijdag uit eten en uit dansen, zaterdag naar een schrijfworkshop en even langs je moeder… zondag schilderen met vrienden. Dat klinkt fijn (toch?), maar het kan in de praktijk voor hoogsensitieve mensen te veel zijn. Dat is jammer, maar het is de realiteit.

Afspraken kosten vaak meer energie

Op papier klinken plannen vaak goed. In de praktijk komt er echter meer kijken bij bepaalde afspraken. Misschien heb je afgesproken in Den Haag en rijden de treinen niet, waardoor je je moet haasten en uiteindelijk te laat komt. Op locatie is de sfeer vreemd en het is er erg hectisch, waardoor je de volgende dag behoorlijk moe wakker wordt. Je zet je er overheen, want die avond heb je een afspraak staan die je echt niet mag afzeggen. Afzeggen zou je meer stress bezorgen dan gewoon gaan, dus je gaat, punt. Onderweg zie je twee mannen vechten op straat.

De man met de hamer

Dit houd je zeker een tijdje vol, maar op een gegeven moment is er (ogenschijnlijk vrij plotseling) de man met de hamer. Je ogen draaien weg van vermoeidheid, er ontstaat spanningshoofdpijn, je begint je af te sluiten voor wat er om je heen gebeurt… De volgende dag word je wakker en ben je ‘ziek van overprikkeling’. Je lichaam geeft aan dat het wil slapen en je voelt je beroerd (dit komt door de chronische stress vanwege overprikkeling, die ons lichaam uitput). Je baalt, want de plannen die je nog had moet je nu echt afblazen. Nu het echt niet anders kan, besluit je rust te nemen.

Het gaat hierboven eigenlijk op twee fronten mis:

  • ten eerste onderschatten we als hoogsensitief persoon de impact van bepaalde activiteiten.
  • ten tweede nemen we vaak pas rust wanneer het al ‘te laat’ is.

Plan minder in

We kunnen beter met het eerste punt omgaan door te besluiten dat we toch maar minder gaan inplannen. Dan kunnen we er in ieder geval van genieten zonder dat we eraan onderdoor gaan. Soms valt de impact van een activiteit reuze mee; je krijgt er juist energie van… Dat is dan mooi meegenomen! Eigenlijk is het het fijnst telkens om de dag iets in te plannen – niet meer dan dat. Misschien ontstaat er de rest van de tijd wat verveling – en dat is nou precies wat je wilt!

Hoogsensitief en je kruit verschieten

Het tweede punt vraagt meer oefening – ‘door schade en schande’. Het is heel begrijpelijk dat je enthousiast wordt van de energie die je door je lijf voelt stromen. ‘Wat gaat het goed met me!’ denk je. Je kunt het niet laten om die avond direct je kruit te verschieten, waardoor je de volgende dag weer achter de feiten aanloopt. Vanwege het momentum van de dag ervoor blijf je toch in de actie stand, totdat het dus ‘te laat’ is.

Kortom:

  1. Ken jezelf. Plan simpelweg een paar activiteiten in per week die je echt graag onderneemt, maar zorg dat je telkens een dag (lees: avond) rust hebt tussen deze dagen. Weet dat je als hoogsensitief persoon prikkels diepgaander verwerkt en dus meer tijd nodig hebt om ervaringen te verwerken.
  2. Ga oefenen in rust nemen ondanks dat je het gevoel hebt dat dat niet nodig is. Als je iemand wilt zijn die zich vaak lekker en energiek voelt, is dat nodig. Anders blijf je ronddraaien in de vicieuze cirkel van energie en uitputting die veel hoogsensitieve mensen niet vreemd is.

Twijfel je of je hoogsensitief bent? Test het hier.

Ik ben benieuwd of je het met me eens bent. Vind jij ook dat het nodig is om als hoogsensitief persoon net iets meer rust te nemen dan je denkt dat nodig is? Wat zijn jouw ervaringen?

Reageer...