De weg naar liefde en geluk? Loslaten!

Leestijd: 4 minuten

Iedereen streeft naar liefde en geluk. Zelfhulpboeken en sociale media kunnen je het gevoel geven dat je van alles moet doen en zijn om liefde en geluk te realiseren. Je moet mee met de mode, de vakanties, de iPhones, de internationale stages, de open relaties en de voetbalplaatjes. De komende minuten mag je voor de verandering eens achteroverleunen. Ik ga je namelijk vertellen dat je al volmaakt bent. Je hebt niets meer nodig. Het enige wat je nog te doen staat is loslaten. 

Laatst ging ik uit eten in Utrecht met mijn moeder en broer. Aan een tafeltje tegenover ons zat een jonge vrouw. Haar ogen focusten telkens weer op iets anders, van haar glas, naar de tafel, naar het plafond, naar de deur. In gedachten verzonken en met haar mondhoeken omlaag, maakte ze een erg rusteloze indruk.

Je bent niet wat je denkt

Het gesprek aan ons tafeltje ging ondertussen over het ego. Gedachtes waarvan jij denkt dat ze echt waar zijn – dát is je ego. Als iemand de gedachte ‘ik ben waardeloos’ met zich meedraagt in zijn onderbewuste, dan gelooft die persoon (onbewust) dat dat is wie hij of zij is. Zo’n illusoire overtuiging ontstaat tijdens het opgroeien, bijvoorbeeld wanneer je je afgewezen voelt door je ouders. Wanneer een vervelende gebeurtenis nu – zoals ontrouw van je partner – jouw overtuiging ‘ik ben waardeloos’ triggert, voel je veel emotionele en fysieke pijn. Je onderbewuste neemt je dan op een irrationele wijze over. De realiteit is echter dat niemand waardeloos is. Ik neem een hap van mijn schnitzel en knik.

Ons streven naar veiligheid

Veel van wat we najagen is bedoeld als bescherming tegen die pijnlijke emoties en ter bevordering van (de emotie) geluk. Ik kan mijn partner bijvoorbeeld zodanig proberen te manipuleren dat ze nooit ontrouw zal zijn (wat natuurlijk een averechts effect heeft, of ze nou ontrouw is of niet). Door te manipuleren denk ik qua relatie ‘veilig’ te zijn. Je moet, wanneer je deze strategie hanteert, echter veel meer gebieden gaan controleren. Met een geweldige relatie, kinderen, een inspirerende baan, erkenning, een vitaal lichaam, fijne vrienden en mooie kleding hoef je de pijnlijke ‘ik ben waardeloos’ gedachte even niet te voelen. In plaats daarvan voel je een soort geluk. Het verkrijgen van dit soort geluk kan je zien als een fulltime baan.

Door zoveel energie te besteden aan het bedekken van die ‘ik ben waardeloos’ gedachte met zaken buiten je, geef je die gedachte extra kracht en ‘waarheid’. Wanneer je geen geweldige relatie (meer) hebt of wanneer je ontslagen wordt, ben je blijkbaar waardeloos. Zonder al die dingen ben je niet ‘heel’. Op die manier raak je volledig afhankelijk van allerlei veranderlijke zaken buiten je.

Uit ervaring weten we dat de bedekking fragiel is. Wanneer je faalt of afgewezen wordt, komt je negatieve overtuiging in al zijn hevigheid op. Je kunt een negatieve overtuiging dus wel bedekken, maar daarmee verdwijnt deze niet. Meer vasthouden en controleren of afleiding zoeken heeft geen zin. Het leuke aan dit inzicht is het feit dat je mag gaan loslaten. Die fulltime baan mag je eindelijk gedag zeggen.

Het afkicken van veiligheid

Het voelen van je negatieve overtuigingen doet erg veel pijn, dus raken we verslaafd aan de bedekkingen in ons leven: seks, eten, looks, erkenning, controle, relaties… Die verslavingen houden ons gevangen en maken dat we destructief gedrag gaan vertonen. Je gaat je bijvoorbeeld jaloers gedragen ten opzichte van je partner. Of je gaat erg veel eten. Of je cijfert jezelf continu weg. Vroeg of laat schieten je bedekkingen alsnog tekort en dan komt er angst op.

In het boeddhisme zeggen ze wel dat de negatieve overtuigingen en de bijbehorende emoties die je bedekt heel eng lijken – als een dodelijke slang in het donker. Je kan bijvoorbeeld doodsbang zijn voor presenteren. Dat is een irrationele angst die voortkomt uit je onderbewuste – de plek waar je je negatieve ervaringen, overtuigingen en emoties verstopt. Wanneer je stopt met bedekken en kijkt naar de slang, zie je dat ze slechts een onschuldig touw is.  Boeddhisten doen dit tijdens meditatie.

Kijk de slang in de ogen  

Je kunt je gedachtes en emoties gaan bekijken, van een afstandje. Je kunt gaan ontdekken dat jij je gedachtes en emoties niet bent, dat ze niet waar zijn. Ze willen je telkens uit dit moment trekken, naar je verleden of toekomst, terwijl er nu vrijwel altijd niets aan de hand is! Ze roepen dat je meer successen moet boeken of een plattere buik moet hebben. In plaats van je te verzetten tegen de gedachtes en emoties die zo echt lijken of erin mee te gaan, ga je ze laten voor wat ze zijn. Dat is eng, aangezien we de slang dan in de ogen kijken.

Je bent al volmaakt. Andere mensen hoeven je niet eerst leuk en aardig te vinden. Je hoeft niets te veranderen aan jezelf. Nu kunnen liefde en geluk weer gaan stromen – ongeacht of je buik plat is, of je rijk bent of een relatie hebt. In plaats van jaloers gedrag, heb je ineens meer liefde te geven. Diepgaand, duurzaam geluk ontstaat pas wanneer je alles wat je meedraagt in je onderbewuste los gaat laten door het weer te voelen. Je gaat dan weer leven vanuit je eigen kracht – vanuit overvloed in plaats van tekort. 

Hoe doe je dit?


Een korte oefening

  1. Onderzoek eens wat je nu voelt. Ga je lijf in, naar je borst- en buikgebied. Adem rustig door en kijk geduldig of je iets van stress, zorgen, ongemak, angst of iets anders voelt. Het gaat hier niet om gedachtes, maar puur om de emoties die in je lijf aanwezig zijn. Hoe subtiel ook, je kunt daar altijd wel een bepaalde sensatie ervaren.
  2. Je gedachtes zullen van alles willen zeggen over die emotie. Laat dit maar gebeuren en oordeel niet.
  3. Visualiseer dat je al die gedachtes via je ruggengraat omlaag ademt helemaal naar de onderkant van je ruggengraat. Vanuit dat gebied ga je nu ademen en denken.
  4. Adem vanuit onderin je ruggengraat nu zes seconden in langs je ruggengraat omhoog, houdt je adem drie seconden vast en adem dan zes seconden uit terwijl je een sissend geluid maakt.
  5. Doe dit drie keer… Zo kom je meer in je lijf.
  6. Nu is het tijd om weer contact te maken met je maag- en borstgebied en de emotie die je voelde.
  7. Laat die emotie volledig toe en ga weer driemaal op dezelfde manier als hierboven ademhalen (zie punt 8).
  8. Visualiseer, wanneer je inademt, dat de emotie omhoog beweegt tot achterin je keel. Houd drie seconden vast en visualiseer dan dat je de emotie met een sissend geluid uitblaast.

Als je deze oefening vaker doet, ontdek je dat je je wat beter kunt voelen zonder iets van buitenaf nodig te hebben. Je durft weer te voelen. Dat is een ongelofelijk belangrijk inzicht! Je kan stap voor stap je verslavingen en de bijkomende angsten los gaan laten. Het wordt natuurlijk uitdagender wanneer je deze oefening doet wanneer je je echt slecht voelt.


Tijdens het toetje had ik even oogcontact met de vrouw in het restaurant. Kort zweefde ze boven het labyrint van haar gedachten. Ze lachte naar me en ik lachte terug.

2 gedachten over “De weg naar liefde en geluk? Loslaten!”

Reageer...