De afgelopen weken schreef ik elke dag een blogje en dat liep als een trein. Met elk artikel bouwde ik verder aan mijn visie en ik hoefde eigenlijk niet op zoek te gaan naar onderwerpen. Door te schrijven over de voordelen van koud douchen, gaf ik mezelf het laatste duwtje in de rug om ervan te gaan genieten. Na het publiceren van het artikel over spelen, haastte ik me met m’n versleten straatvoetbal naar buiten. Het deed me goed dat meer mensen inspiratie vonden in wat ik schreef.
Persoonlijke groei en de perfecte mens
Na een aantal maanden schrijven was de creatieve energie ineens op, dus ik stopte even. Ik bracht in plaats daarvan wat tijd met vrienden door op de Veluwe. Was ik moe van het persoonlijke groei wereldje? Misschien wel. Je moet mindful eten, jezelf zijn, positief en onafhankelijk, je moet doelen stellen, buiten je comfort zone treden, emotie niet uit de weg gaan, je moet visualiseren, vasten, yoga doen, mediteren, gezond eten, in het nu leven en dankbaar zijn. Ik wil ook hele dagen op de bank kunnen liggen, terwijl ik Fifa speel, mensen negeer, een glaasje whisky drink, niet weet wat ik wil, lui een pizza bestel en die opeet met de tv aan. Persoonlijke groei laat zich niet beperken.
Instagram trucjes
Sinds kort post ik af en toe een blog op instagram. Ik merk dat mensen van over de hele wereld elkaar lukraak likes (hartjes) geven, in de hoop dat ze likes terug ontvangen. Ik ontvang likes van Amerikanen en Duitsers (en Nederlanders) die ook bezig zijn met persoonlijke groei en vaak niet weten waar ik over schrijf. Ze hopen dat ik hun likes terugbetaal door ze te volgen. Zo bouwen ze aan hun brand: een profiel met duizenden volgers. Op facebook zijn er daarnaast speciale groepen voor bloggers. Veel berichten zijn daar in de trend van ‘als ik jouw pagina like, like jij dan de mijne?’ en ‘kunnen jullie reacties plaatsen bij dit blog, dan plaats ik reacties bij jouw blog?’. Ik word er niet blij van, want de inhoud speelt dan nog maar een kleine rol. Het lijkt minder te gaan om het helpen van mensen en meer om persoonlijk succes.
Strategische marketing
Veel Nederlanders besluiten hun droom te volgen en betreden de wereld van de persoonlijke groei. Ze willen mensen helpen meer uit hun leven te halen met hun blogs, filmpjes, trainingen, coaching, therapie en misschien zelfs boeken. Zo ook ik. Je lijkt in die wereld te moeten vechten voor aandacht, met strategische marketing als je ‘grote vriend’. Sommigen willen een bestseller à la ‘De kracht van kwetsbaarheid’ van Brené Brown schrijven. Slechts een enkeling zal hierin slagen. Velen proberen hun plek te veroveren door bijvoorbeeld snel een e-book te schrijven en die gratis weg te geven in ruil voor een e-mailadres; Door mensen te lokken met titels als ‘In twee stappen naar de perfecte relatie’. Ik ben bang dat dit alles ten koste gaat van de kwaliteit van de geboden hulp. Wat hebben mensen werkelijk nodig? Krijgen mensen die hier iets wezenlijks over te zeggen hebben wel een stem of worden ze overschreeuwd? En wat is überhaupt wezenlijk? Het aanbod is tegenwoordig zo groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. De hypes vliegen je om de oren. Mijn punt? De wereld van de persoonlijke groei lijkt verzadigd.
Afkeer
Wanneer je te lang in een wereldje verblijft, kan er afkeer ontstaan. In de wereld van de persoonlijke groei een afkeer voor ‘je passie volgen’, leven in het hier en nu, verbondenheid, inspirerende quotes, zelfbeeld, acceptatie en vertrouwen – aangeboden met een marketingsausje. Misschien is die afkeer goed, omdat er meer te ontdekken valt buiten de grenzen van een wereldje. Moet ik andere werelden betreden? De werelden van de kunst, de literatuur, muziek en sport? Misschien moet ik dat niet, misschien wil ik dat. Weg van de verzadiging naar de open ruimte buiten de bubbel en niet mee schreeuwen met de luidste stemmen.
James Worthy
Blogs over persoonlijke groei weten me momenteel nauwelijks te boeien. Wel word ik warm van dit stukje van James Worthy: De mooiste periode van mijn leven begon met knakworsten. Ja – omdat het stuk iets raakt uit mijn eigen leven, maar ook omdat James iets ‘wezenlijks’ weet te vatten in metaforen. Iets wezenlijks uit zijn eigen leven op een geheel eigen manier. Had hij instagram trucjes nodig om uiteindelijk te mogen schrijven voor Het Parool? Ik vermoed van niet. Doe wat goed voelt en laat je niet al te zeer beperken door de grenzen van de wereld waar je nu in leeft en werkt. Creëer iets wezenlijks vanuit wie je bent, uit liefde voor jezelf maar ook uit liefde voor de mensen die je wilt helpen en inspireren… Uit liefde, niet uit angst… Eerlijk en op basis van je eigen regels en standaard. Dat zal in ieder geval mijn streven zijn. Ook dan kan je falen, maar dan faal je in ieder geval terwijl je doet wat je het liefste doet. En vanavond? Vanavond eet ik pizza.