Hoogsensitiviteit (HSP) – 13 nadelen

Hoogsensitiviteit (HSP) – 13 nadelen

Hoogsensitiviteit kent vele voordelen. Toch is het nuttig de nadelen ook te benoemen, zodat we kunnen oefenen er bewust mee om te gaan.

Hoogsensitiviteit in de moderne tijd

In oosterse samenlevingen heeft (hoog)sensitiviteit een eigen plaats in de maatschappij. Het leven is er rustiger en bedachtzamer en disciplines als yoga en meditatie nemen er een belangrijke plaats in. Mensen ontwikkelen echter ook daar steeds meer een westers leefpatroon.

In het Westen is het een duidelijker verhaal. Hsp’ers leven in het Westen in een wereld die niet voor hen gemaakt lijkt. Philip Goldberg (De kracht van intuïtie) schrijft hierover:

De voortdurende belasting van onze zintuigen, de zware druk en het hoge tempo van de moderne tijd, de koppeling van geluk aan uiterlijke prestaties en materieel bezit, en het steeds slechter wordende contact met de natuur – dit alles heeft een soort chronische opwinding veroorzaakt.

Dit zouden we als het grootste nadeel van hoogsensitiviteit kunnen beschouwen. Hiermee hangen de volgende 13 nadelen van hoogsensitiviteit samen, waar je, als je ermee om leert gaan, niet zo veel last van hoeft te hebben:

  1. Je raakt eerder van slag of overprikkeld.
  2. Je bent gevoeliger voor pijn.
  3. Je hebt een gevoelig lichaamssysteem en kunt snel en heftig reageren op warmte en kou, ongeschikt voedsel, medicijnen, alcohol of juist een gebrek aan voeding en vocht.
  4. Je bent gevoeliger voor overspanning en burn-out, wanneer je te veel conformeert aan de gejaagde levensstijl.
  5. Je hebt relatief vaak last van stress, spanning en fysieke klachten, zoals hoofdpijn, allergieën, maag- en of darmklachten of         chronische vermoeidheid.
  6. Je hebt wel eens last van stemmingswisselingen, angsten of periodes van depressiviteit.
  7. Je bent gevoelig voor verslavingen, zoals roken, drinken, drugsgebruik etc.
  8. Je huilt snel(ler). Soms is dat onhandig.
  9. Je hebt een neiging om anderen te pleasen, wat ten koste kan gaan van je eigen geluk.
  10. Je vindt het vaak lastig om keuzes te maken.
  11. Je wordt vaak niet begrepen. Anderen noemen je verlegen of zeggen dat je je onnodig zwak opstelt. ‘Je kan veel meer aan dan je denkt!‘, zeggen ze goed bedoeld, wat waar is, maar vaak ook misplaatst.
  12. Snelle overprikkeling kan ervoor zorgen dat je minder productief bent.
  13. Veel moderne beroepen passen eigenlijk niet zo goed bij je.

Deze lijst is niet uitputtend maar geeft al wel een beeld van de uitdagingen die komen kijken bij hoogsensitiviteit. Wanneer je hier bewust mee om leert gaan, hoef je er niet veel last van te hebben. In de blogs op deze website vind je allerlei tips die je daarbij helpen. Ook kun je me inschakelen voor persoonlijke begeleiding.

Geef je reactie