HSP en overprikkeld – wat nu?

Leestijd: 2 minuten

Ben je hoogsensitief? Dan is overprikkeling je niet vreemd. Het is een vervelend gevoel; het voelt alsof je de controle aan ’t verliezen bent en alsof alles te veel is. Het is handig om te weten hoe jij het beste kunt reageren op overprikkeling, zodat je in die situatie rustig kunt blijven en dat kunt doet wat voor jou goed is. Over het algemeen kun je er namelijk relatief snel weer van bijkomen.

Overprikkeling is het gevolg van een overload aan interne (gedachtes, emoties, honger, dorst) en externe (licht, geluid, mensen, informatie) prikkels.

De signalen van overprikkeling, zijn:

  • Vermoeidheid
  • Snauwen
  • Drang om te eten
  • Even weg uit de ruimte willen
  • Lusteloosheid
  • Stressverschijnselen (dingen vergeten, niet kunnen concentreren)
  • Zweten
  • Trillen
  • Onzekerheid
  • Ongeduldig zijn

De meeste ideale reactie op overprikkeling is ‘onderprikkeling’. Zoek een plek op waar er geen geluid is, waar je je ogen kunt sluiten, waar je je veilig en ontspannen voelt, waar je lekker kunt liggen en waar je niets hoeft…

Vaak is totale ‘onderprikkeling’ (dit woord heb ik zelf bedacht volgens mij ;-)) onmogelijk. Het enige wat je kunt doen is jezelf eraan herinneren dat je hsp bent en dat er nu sprake is van overprikkeling, wat heel normaal is. Besef dat in deze overprikkelde staat alles erger lijkt dan het eigenlijk is. Blijf rustig voor zover dat mogelijk is en onderzoek hoe je het prikkelniveau kunt laten afnemen.

5 praktische tips

Hier volgen vijf praktische tips voor wanneer je je overspoelt voelt door indrukken:

1. Sluit je ogen
Aangezien de meerderheid van de externe prikkels binnenkomt via je ogen, kan het helpen naar de wc te gaan en daar een tijdje je ogen te sluiten. Glimlach een beetje, richt je op een diepe ademhaling en ‘geniet’ van deze pauze.

2. Stel prioriteiten
Onderzoek wat je nu echt nog moet doen en laat de rest zitten.

3. Mediteer
Ga bewust een tijdje mediteren en aanschouw je overprikkeling. Tijdens een meditatie mag je alles loslaten en hoef je alleen maar te zijn, niets meer dan dat. Je kunt eventueel een koptelefoon opzetten met klassieke muziek of natuurgeluiden. Accepteer je gevoelens, ze zullen vanzelf wegebben!

4. Doe iets waar je van ontspant
Voel je allerlei heftige emoties en weet je geen raad met jezelf? Mediteren kan dan lastig zijn en mogelijk is het beter om jezelf een beetje af te leiden met iets leuks: ga een stukje wandelen, lees een mooie roman, maak een tekening, schrijf in je dagboek, kijk een grappige film, besteed tijd met je geliefde, een geleide meditatie etc.

5. Slaap
Ga slapen 😉 Maak je geen zorgen over het niet in slaap kunnen vallen. Alleen al het in bed liggen met je ogen dicht zorgt voor een fikse ‘onderprikkeling’ en herstel. Hulp nodig bij het slapen? Dan kun je overwegen een online cursus te volgen, zoals de cursus ‘Perfect Slapen in 7 Stappen‘ van slaapdeskundige en auteur W. van der Klaauw.

Conclusie

Het is handig om te ontdekken hoe je het beste kunt reageren op een staat van overprikkeling. Deze strategie kun je dan toepassen wanneer je het even niet meer weet.

Wanneer je je wat beter voelt, kun je actiever kijken naar wat jouw triggers zijn. Wat leidde tot deze overprikkeling? Hoe kun je deze prikkels laten afnemen? Een aantal voorbeelden: reis je met het OV? Overweeg een auto te kopen, aangezien je je dan zonder al te veel prikkels naar je werk kunt verplaatsen (mits je autorijden ervaart als iets ontspannends 😉 ). Plan je de avonden door de week veel sociale afspraken? Probeer dan eens te minderen. Word je op werk moe van al het lawaai? Koop een noise cancelling headphone. Na de nodige research kwam ik uit op de Sony WHM-1000XM3 – die werkt perfect.

Het is natuurlijk niet de bedoeling alle prikkels te vermijden (wat ook niet kan); veel prikkels zijn de moeite waard. Elimineer de prikkels die je liever kwijt dan rijk bent. Je kan ’t 😉

Reageer...