Hoe herken ik een burn-out?

Hoe herken ik een burn-out?

Leestijd: 2 minuten

Hieronder lees je wat overspanning en burn-out zijn (1). Vervolgens vind je een overzichtje van de belangrijkste symptomen (2). Een huisarts, bedrijfsarts, klinisch psycholoog of psychiater is bevoegd om een diagnose te stellen. Je kunt dit testje invullen om zo alvast zelf een inschatting te maken van de kans dat je overspannen of burn-out bent. 

1. Wanneer ben je overspannen of burn-out?

In de Landelijke Eerstelijns Samenwerkings Afspraak overspanning en burn-out (2011) staat vermeld wanneer er sprake is van overspanning of burn-out:
lesa

We leren hierboven dus dat een burn-out in het verlengde ligt van overspanning. Bij een burn-out zijn de klachten meer dan zes maanden geleden begonnen. Een interessante toevoeging is dat wanneer iemand op weg is naar een burn-out, hij of zij werk steeds belangrijker gaat maken. Steeds meer vindt er een afname plaats van contact met het lichaam en de eigen grenzen.

Overspanning duurt gemiddeld drie maanden. Na zes maanden spreken we van een burn-out. Misschien werk je na die zes maanden nog, maar je functioneert niet tot nauwelijks.

2. Symptomen

Hieronder volgt een opsomming van veelvoorkomende symptomen waaraan je overspannenheid en burn-out kunt herkennen. Er kunnen ook andere symptomen voorkomen. In de test op deze website wordt naar veel van deze symptomen gevraagd.

Enkele lichamelijke symptomen:

Bij lichamelijke klachten verwijzen coaches door naar de huisarts om fysieke oorzaken uit te sluiten en fysieke gevolgen zo nodig te behandelen.

Enkele psychische symptomen:

  • Mentaal op, moe, uitgeblust (er kan hier ook sprake zijn van een depressie)
  • Onzeker over functioneren, minder zelfvertrouwen
  • Te veel betrokken en in latere fase minder betrokken/afstandelijk
  • Niet meer tot rust kunnen komen, gejaagd
  • Prikkelbaar, geïrriteerd, kort lontje
  • Koppig, inflexibel, verandering kost veel energie
  • Piekeren, angst
  • Besluiteloos, concentratieverlies, vergeetachtig
  • Somber, huilbuien (er kan hier ook sprake zijn van een depressie)
  • Niet meer kunnen genieten, lusteloos, futloos (er kan hier ook sprake zijn van een depressie)

Enkele gedragsveranderingen:

  • Minder presteren en meer fouten maken
  • Chaotisch werken of juist overmatig hechten aan structuur
  • Sociale contacten uit de weg gaan
  • Meer roken, anders eten, meer alcohol of drugs gebruiken
  • Meer slaap- en kalmeringsmiddelen gebruiken
  • Vaak versuft voor de tv hangen
  • Te laat komen of eerder weggaan terwijl iemand eerder altijd stipt was en tot laat doorwerkte

Het is vooral belangrijk dat er sprake is van verandering in gedrag ten opzichte van het gedrag van voor de aanhoudende spanning (bron: Rogier, 2017, pp. 61-62)

3. Meer weten?

Klik hier voor blogs over overspanning en burn-out. Of vul dit testje in om te kijken hoe groot de kans is dat jij overspannen of burn-out bent.


Rogier, A. (2017) Handboek coachen bij stress en burn-out. Boom

Reageer...